Nov 8, 2009

nak tibai pon pakai otak jugak.

mase kecik kecik dulu mak aku selalu pesan kalo makan roti makan dengan kulit2 die sekali. nanti otak pon bole jadi pandai. adek beradek aku mg kalo makan roti makan tang tengah je. tang kulit semua buang. geli nak makan sebab tak sedap.

"sape tak makan kulit roti tak cerdik"

sengaje mak aku ckap mcm tu, bile pikir balik ade sebenarnya rasional perbuatan mak aku tu. die tak bagi mebazir. kalo orang susah semua tu pon die makan. ape nak kira?

same jugak mcm arwah atok aku cakap.

"potong kuku malam2 tak elok. pendek umor".

rasionalnya betul jugak. orang dolu dolu mane ade pengetip kuku. sume tibai pisau je nak potong kuku. pastu dolu dolu malam malam mane ade lampu kalimantang. sume pakai lampu gasolin. takpon pelita. so bole potong kuku malam malam pakai pisau pulak tu kalo terpotong tak ke tu dah pendek umor namenye. dah gelap2 potong kuku lagi. tu la dtg fatwa2 ni. kelakar gak bile pikir.


p/s : atok aku terer mendarab sampai ribu ribu. die kate die congak pastu dok bayang. cari pattern. hebat tol. Al-Fatihah.

2 comments:

nattOchan said...

ade org ckp lak sape mkn kulit roti cpt mampos!!haha~~

soal mati di tgnNYA~~~;p

eza roslan said...

wahaha.
ajal maot tgn tuhan.
manusia memanipulasi agar npk elok saja.
apapon lillahitaala.